Thursday, November 6, 2014

==========================================
BUKAN SEMUA ORANG NAK DUDUK RUMAH BESAR
==========================================

Memang impian ramai orang untuk memiliki dan mendiami rumah yang besar dan selesa.

Tapi saya ada 3 cerita yang mana pemilik rumah besar membatalkan hasrat untuk menduduki rumah besar mereka walaupun mereka sangat mampu.

-----------
KISAH 1
-----------

Seorang rakan saya ni mempunyai beberapa cabang perniagaan. Salah satu kedai beliau terletak di Plaza Masalam.

Saat saya mengenali beliau 5 tahun lepas, beliau seorang bujang yang tinggal bersama ibu bapa beliau.

Kata beliau,dulu mereka sekeluarga menyewa sebuah banglo besar.Memang seronok menduduki rumah besar katanya sebab segala ruang besar.

Namun, 6 bulan selepas itu mereka membuat keputusan untuk berpindah keluar daripada banglo tersebut.

Saya tanya, "Eh, kenapa pula.Kan best duduk rumah besar-besar ni?"

Jawab beliau, " Yer, mula-mula memang best. Tapi lama-lama jadi tak best.Rumah sangat besar tapi keluarga saya kecil, adik beradik 2 orang jer.Bila saya di tingkat atas, adik sorang kat tingkat bawah.Lepas tu,Bila saya kat tingkat bawah, dia pulak kat tingkat atas. Lama-lama, tak bersua muka adik-beradik walaupun duduk dalam satu rumah."

Laaa.....pulak dah.

" Finally, kami move out then sewa kondominium yang saiz 1200 kps je. Setiap masa bersua muka dalam rumah...heheh"

-----------
KISAH 2
-----------

Seorang rakan meminta saya menjualkan rumah banglo bapanya yang sedang dalam pembinaan. Lebih kurang 50% sedang dalam pembinaan.

Saya tanya, " Eh..kenapa nak jual pulak?..Belum siap tapi mau jual? Pelik lah."

Balas beliau, "Ada sebab lah nak jual"

"Apa sebabnya?"

Sambung beliau," You nak tau tak, dalam hidup kita ni, wang bukannya ukuran.Yang penting, bagaimana kita melayari kehidupan bersama kelarga."

Kata beliau lagi, " Buat apa rumah besar-besar, tapi akhirnya mak dan ayah i duduk berdua jer. Anak-anak yang dah berkahwin dah duduk sendiri kat negeri lain, yang sorang lagi kerja oversea, yang sorang lagi belajar kat asrama. Akhirnya, yang tinggal, mak ayah i jer berdua dalam rumah besar tu. Dah tu, mana lah dorang larat nak kemas rumah dan halaman."

Hurmmmm...macam tu pulak dah.

"So,dorang decide nak jual banglo tu then pusing dunia sebelum dorang 'menutup mata'."

Nasihat beliau lagi, " kalau u nak beli rumah nanti, setakat 4 bilik saiz less than 2000kps pun dah cukup. Takyah banglo bagai.Anak-anak dah besar dorang tak duduk dengan kita pun...."

-----------
KISAH 3
-----------

Beliau seorang rakan yang lebih muda daripada saya. Gaya seorang anak KL.

Saya tanya beliau samada berminat tak nak beli teres di kawasan Selayang (pada masa itu, rata-rata rumah teres unit tengah boleh beli dengan harga tak sampai RM250,000).Namun, dia tak berminat.

Kata beliau, " Memang budaya kita suka rumah landed.Tapi aku tak minat lah."

Saya mencelah, "Eh memanglah, senang nak parking kereta. Kalau keluarga ramai2 datang pun senang."

Jawab beliau, "Memang betul.Tapi berapa kali je dorang datang rumah kita dalam setahun. Aku perefer duduk kondominium.Sebabnya, hidup lebih terurus. Sampah tak beselerak sana-sini mcm duduk apartment/flat. Petang atau malam lepas balik kerja, aku boleh pergi gymnasium atau berenang kat swimming pool.Lepas tu, takdelah makcik-makcik berkumpul petang-petang mengumpat sana, mengumpat sini perihal org-orang yang duduk kat taman teres tu!"

Hahaha....tu diaaa, gaya anak muda KL memilih kediaman...










Credited to Tuan Jusni

No comments:

Post a Comment